Wat valt er te doen als een app data verzamelt en deze inzet voor een kwaad doel?
BuyBuddy toont aan hoe apps op subtiele wijze gegevens verzamelen zonder dat de gebruiker hiervan bewust is. Om dit duidelijk weer te geven, zijn er twee versies van de app ontwikkeld.

BuyBuddy is een app waarin de gebruiker financieel advies ontvangt. Indien de gebruiker een aankoop wil doen maar niet zeker weet of dit een verstandige aankoop is, helpt de app bij het maken van een keus. Op basis van bestaande data vormt de app een advies waarna de data versterkt wordt als het blijkt dat de gebruiker het advies nuttig heeft gevonden.
In de kwaadaardige app wordt deze data verzameld en kan dit worden verkocht aan externe partijen. Deze partijen kunnen vervolgens reclames tonen aan de gebruiker, om op deze manier de gebruiker te overtuigen om alsnog producten of diensten aan te schaffen waarover advies werd gevraagd.
(Links: goedaardig, rechts: kwaadaardig)


De apps zijn ontwikkeld als prototypes in Figma. Het doel van de apps is om gebruikers aan te sporen om zorgvuldig met hun data om te gaan en bewust te maken van wat er kan gebeuren met hun data.
